Emotional well-being and social reinforcement as predictors of motivation and academic expectations
Resumen: Nowadays there is a tendency to highlight the significant contribution of students'' socio-emotional perceptions about academic motivation and expectations in Higher Education. This study aims to analyze the relationships among emotional well-being, desire for social reinforcement, intrinsic motivation, the perceived value of the task, and academic expectations. To do this, 455 university students from the Spanish educational system filled out an online questionnaire. The application of a Structural Equation Model (SEM) underscores the fact that emotional well-being and the desire for social reinforcement have a positive effect on intrinsic motivation for learning. In turn, this motivation has been a significant predictor of the perceived value of homework and academic expectations. In addition, various mediating effects are observed to influence high academic expectations. These results highlight the need for emotional care and social reinforcement in initial university training programs.
Idioma: Inglés
DOI: 10.1016/j.ijer.2022.102043
Año: 2022
Publicado en: International Journal of Educational Research 115 (2022), 102043 [12 pp.]
ISSN: 0883-0355

Factor impacto JCR: 3.2 (2022)
Categ. JCR: EDUCATION & EDUCATIONAL RESEARCH rank: 83 / 269 = 0.309 (2022) - Q2 - T1
Factor impacto CITESCORE: 4.9 - Social Sciences (Q1)

Factor impacto SCIMAGO: 1.017 - Education (Q1)

Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/DGA/S42-20R-CREVALOR
Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/MCINN/PID2020-113338RB-I00
Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/UZ/PIIDUZ-1-98
Tipo y forma: Artículo (Versión definitiva)
Área (Departamento): Área Didáctica y Organiz. Esc. (Dpto. Ciencias de la Educación)
Área (Departamento): Área Comerci.Investig.Mercados (Dpto. Direc.Mark.Inves.Mercad.)


Creative Commons Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.


Exportado de SIDERAL (2024-03-18-15:17:24)


Visitas y descargas

Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Artículos



 Registro creado el 2022-10-20, última modificación el 2024-03-19


Versión publicada:
 PDF
Valore este documento:

Rate this document:
1
2
3
 
(Sin ninguna reseña)