Antecedents and consequences of conspicuous green behavior on social media: incorporating the virtual self-identity into the theory of planned behavior
Resumen: Researchers advocate incorporating self-identity into the theory of planned behavior for studies investigating pro-environmental behaviors (PEBs). Although social media facilitates a virtual self-identity construction, surprisingly few, if any, studies investigate virtual self-identity as a determinant of PEBs. This study introduces the concept of conspicuous green behavior (CGB) to explain social media posts about climate change which convey a pro-environmental virtual self-identity. We integrate CGB into the theory of planned behavior and investigate the relationship between CGB and pro-environmental intention and behavior. We propose subjective norms, Like-seeking and narcissism as antecedents of CGB. Using survey design, data from a sample of 436 Instagram users in the United States were analyzed using partial least squares structural equation modeling. Findings show subjective norms, Like-seeking and narcissism influence CGB. Furthermore, CGB positively relates to individuals’ pro-environmental intentions and behaviors, particularly more conspicuous behaviors. We discuss the implications of these contributions for theory and practice.
Idioma: Inglés
DOI: 10.1016/j.jbusres.2022.113549
Año: 2023
Publicado en: Journal of Business Research 157 (2023), 113549 [13 pp.]
ISSN: 0148-2963

Factor impacto JCR: 10.5 (2023)
Categ. JCR: BUSINESS rank: 9 / 302 = 0.03 (2023) - Q1 - T1
Factor impacto CITESCORE: 20.3 - Marketing (Q1)

Factor impacto SCIMAGO: 3.128 - Marketing (Q1)

Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/DGA/S54-20R-GENERES Group
Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/MINECO-FEDER/ECO2017-82103-P
Tipo y forma: Artículo (PostPrint)
Área (Departamento): Área Comerci.Investig.Mercados (Dpto. Direc.Mark.Inves.Mercad.)

Creative Commons Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace. No puede utilizar el material para una finalidad comercial. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.


Fecha de embargo : 2026-03-31
Exportado de SIDERAL (2024-07-31-09:42:08)


Visitas y descargas

Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Artículos



 Registro creado el 2024-01-23, última modificación el 2024-07-31


Postprint:
 PDF
Valore este documento:

Rate this document:
1
2
3
 
(Sin ninguna reseña)