Investigating recontextualisation processes in scientific digital practices: the SciDis database
Resumen: Scientific communication is exploiting innovative dynamics of research dissemination and knowledge transfer through digital platforms which allow for the wide circulation of disciplinary information for diversified audiences. Against this backdrop, recontextualisation is a key phenomenon, enhanced by medium-dependent affordances, the combination of semiotic modes and users’ discursive choices. In this paper, we present and justify the SciDis Database, collected to analyse this complex phenomenon in various digital scientific dissemination practices, including X/Twitter and Instagram posts, research digests, feature articles, Ask-an-Expert sites, The Conversation platform, explainers, and lay summaries. We conceptualise each of them, considering two parameters to frame them: whether they represent web-hosted or social media practices, and whether they entail author-generated or writer-mediated knowledge. Exploitations and applications of the SciDis Database are emphasised in connection with digital discourse analysis and digital pragmatics, multimodally-oriented approaches, knowledge communication frameworks, and ethnographically-informed studies.
Idioma: Inglés
DOI: 10.58859/rael.v23i1.649
Año: 2025
Publicado en: Revista electrónica de lingüística aplicada 23, 1 (2025), 101-118
ISSN: 1885-9089

Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/DGA/H16-23R
Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/MICINN/PID2021-122303NB-I00
Tipo y forma: Artículo (Versión definitiva)
Área (Departamento): Área Filología Inglesa (Dpto. Filolog.Inglesa y Alema.)

Creative Commons Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace. No puede utilizar el material para una finalidad comercial.


Exportado de SIDERAL (2025-03-19-14:21:06)


Visitas y descargas

Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Artículos > Artículos por área > Filología Inglesa



 Registro creado el 2025-03-19, última modificación el 2025-03-19


Versión publicada:
 PDF
Valore este documento:

Rate this document:
1
2
3
 
(Sin ninguna reseña)