Consciousness as creative force and prison cell in Nabokov's
Resumen: Published in five essentially different versions, on some occasions as short story, on others as part of his autobiography, Nabokov’s “Mademoiselle O” challenges the boundaries between the two genres. An analysis of how plot, titular character and narrative voice relate to each other in the 1947 version, published in identical form both as independent short story and as chapter of the memoir Conclusive Evidence, yields insights into Nabokov’s conception of the interrelation between memory and imagination. In this conception human consciousness reveals itself as a conditioning force acting on memory, suggesting the ontological impossibility of all autobiography. However, tensions created by textual passages that provide a contrast to the narrator’s version of events insinuate that consciousness has its limits, thus showing a way of saving memory from fiction, albeit on a subliminal level that undermines the narrative voice itself.
Idioma: Inglés
DOI: 10.14198/raei.2004.17.13
Año: 2004
Publicado en: Revista alicantina de estudios ingleses 17 (2004), 201-209
ISSN: 0214-4808

Tipo y forma: Artículo (Versión definitiva)
Área (Departamento): Área Filología Inglesa (Dpto. Filolog.Inglesa y Alema.)

Creative Commons Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.


Exportado de SIDERAL (2025-10-30-14:39:21)


Visitas y descargas

Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Artículos > Artículos por área > Filología Inglesa



 Registro creado el 2025-10-30, última modificación el 2025-10-30


Versión publicada:
 PDF
Valore este documento:

Rate this document:
1
2
3
 
(Sin ninguna reseña)