Xassess: crossdisciplinary framework in user-centred design of assistive products

Blanco, T. (Universidad de Zaragoza) ; Berbegal, A. (Universidad de Zaragoza) ; Blasco, R. ; Casas, R. (Universidad de Zaragoza)
Xassess: crossdisciplinary framework in user-centred design of assistive products
Resumen: The design of assistive products (AP) is a challenging process that gathers a wide variety of agents with different objectives and backgrounds. This complex scenario demands reflexive and multi-referential methodologies, where assessment is essential to make steady progress. We present Xassess, a specific methodological framework for assistive product design that interweaves different phases and types of assessments; it is materialised in a set of tools to be used individually or conjointly. We validated our proposal in a real project, developing an online social network for the support of people with neurodegenerative illnesses with three different scenarios running in parallel. Main conclusion is that the methodology contributes not only to achieve better results, but also to optimise the global process of managing the design of AP. Assessment should be considered from the beginning of the project and interweaved at every stage, include the vision of all the disciplines involved in the project, merge qualitative and quantitative methodological approaches, and serve as enabler of the shared understanding among different worlds. As Xassess also allowed us to see innovation from a different perspective, we encourage its use as a design guide for Design for All and to tailor it to other design realms.
Idioma: Inglés
DOI: 10.1080/09544828.2016.1200717
Año: 2016
Publicado en: JOURNAL OF ENGINEERING DESIGN 27, 9 (2016), 636-664
ISSN: 0954-4828

Factor impacto JCR: 1.459 (2016)
Categ. JCR: ENGINEERING, MULTIDISCIPLINARY rank: 32 / 85 = 0.376 (2016) - Q2 - T2
Factor impacto SCIMAGO: 0.792 - Engineering (miscellaneous) (Q1)

Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/MICINN/IPT-2011-1038-900000
Tipo y forma: Artículo (PostPrint)
Área (Departamento): Área Tecnología Electrónica (Dpto. Ingeniería Electrón.Com.)
Área (Departamento): Área Expresión Gráfica en Ing. (Dpto. Ingeniería Diseño Fabri.)
Área (Departamento): Área Métod.Invest.Diag.Educac. (Dpto. Ciencias de la Educación)


Creative Commons Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace. No puede utilizar el material para una finalidad comercial. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.


Exportado de SIDERAL (2024-03-22-09:44:43)


Visitas y descargas

Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Artículos > Artículos por área > Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educ.
Artículos > Artículos por área > Expresión Gráfica de la Ingeniería
Artículos > Artículos por área > Tecnología Electrónica



 Registro creado el 2024-03-22, última modificación el 2024-03-22


Postprint:
 PDF
Valore este documento:

Rate this document:
1
2
3
 
(Sin ninguna reseña)