Development of Didactic Analysis Competence in Prospective Mathematics Teachers
Resumen: In this article, we describe the implementation and results of a formative experience with prospective mathematics teachers, focused on developing the competence for didactic-mathematical analysis of curriculum materials, specifically student workbooks related to probability. The research design follows a methodological approach typical of design-based research, utilizing content analysis to examine participants' responses. The study was conducted with 16 Peruvian students preparing to become mathematics teachers at the National University of the Altiplano. The responses from the prospective teachers revealed deficiencies in their common content knowledge. They also encountered difficulties in distinguishing mathematical practices and recognizing the mathematical objects involved in the study process, especially propositions and their respective arguments. Furthermore, they struggled to differentiate between intuitive, classical, and frequentist meanings of probability. To improve these outcomes, it is necessary to reinforce didactic-mathematical knowledge regarding probability.
Idioma: Inglés
DOI: 10.17583/redimat.15471
Año: 2025
Publicado en: REDIMAT-REVISTA DE INVESTIGACION EN DIDACTICA DE LAS MATEMATICAS 14, 1 (2025), 1-29
ISSN: 2014-3621

Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/AEI/PID2022-139748NB-I00
Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/DGA/S60-23R
Tipo y forma: Artículo (Versión definitiva)
Área (Departamento): Área Didáctica Matemática (Dpto. Matemáticas)

Creative Commons Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.


Exportado de SIDERAL (2025-03-26-13:55:21)


Visitas y descargas

Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Artículos > Artículos por área > Didáctica de la Matemática



 Registro creado el 2025-03-26, última modificación el 2025-03-26


Versión publicada:
 PDF
Valore este documento:

Rate this document:
1
2
3
 
(Sin ninguna reseña)