Combining channels to make smart purchases: The role of webrooming and showrooming

Flavián, Carlos (Universidad de Zaragoza) ; Gurrea, Raquel (Universidad de Zaragoza) ; Orús, Carlos (Universidad de Zaragoza)
Combining channels to make smart purchases: The role of webrooming and showrooming
Resumen: In this study, the authors analyse the influence of specific combinations of online and physical channels (webrooming and showrooming) on the customer experience, specifically, on smart shopping perceptions and feelings. Taking into account that cross-channel consumers are driven by different motivations, the influence of shopping motivations is controlled. The results of an experiment in the fashion industry show that webroomers have greater perceptions of time/effort savings and of making the right purchase, and greater smart shopping feelings, than showroomers. Furthermore, webrooming leads to higher personal attribution than showrooming, meaning that consumers feel responsible and in control of their purchase outcomes. Personal attribution then mediates the impact of webrooming on smart shopping feelings. Although companies may have difficulties in tracking consumers’ use of online and offline channels, their enhanced control over the process may improve their experience through smart shopping perceptions and feelings.
Idioma: Inglés
DOI: 10.1016/j.jretconser.2019.101923
Año: 2020
Publicado en: Journal of Retailing and Consumer Services 52 (2020), 101923 [11 pp.]
ISSN: 0969-6989

Factor impacto JCR: 7.135 (2020)
Categ. JCR: BUSINESS rank: 32 / 153 = 0.209 (2020) - Q1 - T1
Factor impacto SCIMAGO: 1.568 - Marketing (Q1)

Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/DGA/S20-17R
Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/MINECO/ECO2016-76768-R
Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/UZ/JIUZ-2018-SOC-14
Tipo y forma: Artículo (Versión definitiva)
Área (Departamento): Área Comerci.Investig.Mercados (Dpto. Direc.Mark.Inves.Mercad.)

Creative Commons Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.


Exportado de SIDERAL (2025-04-01-11:02:21)


Visitas y descargas

Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Artículos > Artículos por área > Comercialización e Investigación de Mercados



 Registro creado el 2025-04-01, última modificación el 2025-04-01


Versión publicada:
 PDF
Valore este documento:

Rate this document:
1
2
3
 
(Sin ninguna reseña)