The CLIL approach in higher education: A collaborative small-scale experience (with a focus on Mathematics and Psychology)
Resumen: This article presents the interdisciplinary experience carried out at the Faculty of Education of the University of Zaragoza among the Departments of Mathematics, Psychology and English Philology. This small-scale experience is contextualised within the rise of bilingual programmes both in Europe and Spain and, after having noticed a gap in the research carried out in higher education, we propose the study of: i) the students’ perceptions before and after receiving the content instruction in English; ii) the specific aspects related to the areas of Didactics of Mathematics and Psychology; iii) a quantitative and qualitative analysis of the differences between the results and task performance in Spanish and in English; iv) the elaboration of some guidelines for future improvement. This study has been interpreted in the light of the current bilingual approach of CLIL, which promotes a holistic teachinglearning process of both language and content.

Este artículo resume la experiencia interdisciplinar llevada a cabo en la Facultad de Educación de la Universidad de Zaragoza entre los Departamentos de Matemáticas, Psicología y Filología Inglesa. Contextualizamos esta experiencia dentro del auge de las enseñanzas bilingu¨es tanto en Europa como en nuestro país y, tras haber detectado un vacío en las investigaciones llevadas a cabo en los niveles de enseñanza superior, proponemos un estudio de: i) las percepciones de los estudiantes antes y después de recibir esta enseñanza a través del inglés; ii) las especificidades propias de las áreas de Didáctica de las Matemáticas y Psicología; iii) un análisis cuantitativo y cualitativo de las diferencias en los resultados y consecución de tareas en lengua española e inglesa; y iv) la elaboración de unas líneas de mejora para el futuro. Este análisis se ha interpretado desde el enfoque actual de enseñanza bilingu¨e CLIL, el cual aboga por un proceso holístico de la enseñanza-aprendizaje de lengua y contenido.

Idioma: Inglés
Año: 2016
Publicado en: Encuentro 25 (2016), 87-101
ISSN: 1130-7021

Originalmente disponible en: Texto completo de la revista

Factor impacto SCIMAGO:

Tipo y forma: Article (Published version)
Área (Departamento): Psicología Evolutiva y de la Educación (Departamento de Psicología y Sociología)
Área (Departamento): Didáctica de la Matemática (Departamento de Matemáticas)
Área (Departamento): Filología Inglesa (Departamento de Filología Inglesa y Alemana)


Creative Commons You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.


Exportado de SIDERAL (2018-05-08-14:11:19)

Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Articles > Artículos por área > Psicología Evolutiva y de la Educación
Articles > Artículos por área > Didáctica de la Matemática
Articles > Artículos por área > Filología Inglesa



 Record created 2017-03-28, last modified 2018-05-08


Versión publicada:
 PDF
Rate this document:

Rate this document:
1
2
3
 
(Not yet reviewed)