Guidelines to design tangible tabletop activities for children with attention deficit hyperactivity disorder

Cerezo, E. (Universidad de Zaragoza) ; Coma, T. (Universidad de Zaragoza) ; Blasco-Serrano, A.C. (Universidad de Zaragoza) ; Bonillo, C. ; Garrido, M. (Universidad de Zaragoza) ; Baldassarri, S. (Universidad de Zaragoza)
Guidelines to design tangible tabletop activities for children with attention deficit hyperactivity disorder
Resumen: Attention deficit hyperactivity disorder is one of the most frequent neurodevelopmental disorders among children. In spite of this, there is a lack of HCI research specifically devoted to these children. This paper describes efforts to transfer previous experience with other neurodiverse children in the field of tangible tabletops to ADHD children. The results of evaluation sessions carried out in conjunction with an ADHD association, complemented with an in-depth study of their special characteristics and needs, have led to a set of guidelines oriented to the design of tangible tabletop activities. These guidelines are mostly general and applicable to the design of any interactive application oriented to ADHD children. They are also appropriate for applications for other neurodiverse children or, in fact, any child from a more inclusive perspective.
Idioma: Inglés
DOI: 10.1016/j.ijhcs.2019.01.002
Año: 2019
Publicado en: International Journal of Human Computer Studies 126 (2019), 26-43
ISSN: 1071-5819

Factor impacto JCR: 3.163 (2019)
Categ. JCR: ERGONOMICS rank: 4 / 16 = 0.25 (2019) - Q1 - T1
Categ. JCR: PSYCHOLOGY, MULTIDISCIPLINARY rank: 24 / 138 = 0.174 (2019) - Q1 - T1
Categ. JCR: COMPUTER SCIENCE, CYBERNETICS rank: 7 / 22 = 0.318 (2019) - Q2 - T1

Factor impacto SCIMAGO: 0.756 - Education (Q1) - Engineering (miscellaneous) (Q1) - Hardware and Architecture (Q1) - Human Factors and Ergonomics (Q1) - Human-Computer Interaction (Q1) - Software (Q2)

Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/DGA-FEDER/Construyendo Europa desde Aragón
Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/DGA/T25-17D
Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/MINECO/TIN2015-67149-C3-1-R
Tipo y forma: Artículo (PostPrint)
Área (Departamento): Área Métod.Invest.Diag.Educac. (Dpto. Ciencias de la Educación)
Área (Departamento): Área Psicolog.Evolut.Educac (Dpto. Psicología y Sociología)
Área (Departamento): Área Lenguajes y Sistemas Inf. (Dpto. Informát.Ingenie.Sistms.)


Creative Commons Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace. No puede utilizar el material para una finalidad comercial. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.


Exportado de SIDERAL (2020-07-16-09:17:56)


Visitas y descargas

Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Artículos



 Registro creado el 2020-01-13, última modificación el 2020-07-16


Postprint:
 PDF
Valore este documento:

Rate this document:
1
2
3
 
(Sin ninguna reseña)