La orientación educativa y sus roles

Cid Romero, Esperanza (Universidad de Zaragoza) ; Dieste Gracia, Belén (Universidad de Zaragoza) ; Blasco Serrano, Ana Cristina (Universidad de Zaragoza)
La  orientación educativa y sus roles
Resumen: This article presents part of the findings from the doctoral thesis “The Functions and Roles of the Integrated Network of Educational Counselling (RIOE) in Aragón from the Perspective of Counsellors and Teachers.” The study involved 150 counsellors from the RIOE and 442 teachers across all educational stages. The article reports data obtained through an ad hoc questionnaire, regarding the roles with which RIOE professionals identify themselves, as well as the roles teachers associate with these educational counselling services. The results reveal a mismatch between the perceptions of counsellors and those of teachers. Among other aspects, counselling services prioritise providing advice to achieve educational transformation through the role of change agent; however, teachers do not identify counselling services with this transformative role.
Idioma: Español
DOI: 10.17561/ae.v26n2.9248
Año: 2024
Publicado en: Aula de Encuentro 26, 2 (2024), 90-106
ISSN: 1137-8778

Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/DGA/S49-23R
Tipo y forma: Artículo (Versión definitiva)
Área (Departamento): Área Didáctica y Organiz. Esc. (Dpto. Ciencias de la Educación)
Área (Departamento): Área Métod.Invest.Diag.Educac. (Dpto. Ciencias de la Educación)


Creative Commons Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.


Exportado de SIDERAL (2025-01-14-15:49:40)


Visitas y descargas

Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Artículos > Artículos por área > Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educ.
Artículos > Artículos por área > Didáctica y Organización Escolar



 Registro creado el 2025-01-14, última modificación el 2025-01-14


Versión publicada:
 PDF
Valore este documento:

Rate this document:
1
2
3
 
(Sin ninguna reseña)